داروخانه ها و نمایندگان 

پرسش و پاسخ 

دیابت و تغذیه

 

 
 
 
>دیابت چیست؟
>روشهای درمانی دیابت
>دیابت و تغذیه
 
دلیل اهمیت کربوهیدرات چیست؟
 
آیا مصرف غذا به بدن ما آسیب می رساند؟
 
آیا می توان شیرینی مصرف کرد؟
>کنترل دیابت
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

دیابت و تغدیه

غدا برای تامین انرژی، رشد و ترمیم آسیب های وارد شده به بدن مورد استفاده قرار میگیرد. غذا ها شامل مواد معدنی و ویتامینهایی هستند که بدن برای کارکرد و رشد بهتر بدن نیازمند آن است. به طور مثال در سبزیجات و میوه ها، ویتامین C و در شیر ، کلیسیم و مواد معدنی یافت میشود. زمانیکه از چربی ها برای تامین انرژی استفاده میکنیم، به دلیل اینکه در بدن ما به گلوکز تبدیل نمی شود، تاثیر مستقیمی بر میزان سطح قند خون ما ندارد.

هنگامیکه شما به دیابت مبتلا هستید، مقدار بسیاری از گلوکز در خون شما وجود دارد، اما بدن شما انسولین کافی را ندارد.

دلیل اهمیت کربوهیدرات چیست؟

 شما باید به طور منظم روزانه کربوهیدرات مصرف کنید و از آنجایی که مواد غذایی که شامل کربوهیدرات هستند بر میزان گلوکز خون شما تاثیر می گذارد، بنابراین شما باید میزان مصرفی کربوهیدرات و انسولین مصرفی خود را نسبت به هم متعادل کنید.

متخصصین تغذیه به شما کمک میکنند که یاد بگیرید چه میزان کربوهیدرات در موادغذایی که شما مصرف میکنید وجود دارد و یک لیست از مواد غذایی که شامل کربوهیدرات هستند را به شما میدهند. فیبر موجود در غذای مصرفی شما کمک میکند که هضم و جذب کربوهیدرات در بدن شما به آرامی صورت گیرد.

برای کنترل دیابت خود بهتر است از کربوهیدرات هایی مانند: سیب زمینی، نان، برنج، ماکارونی، غلات و حبوبات به جای کربوهیدرات های شیرین مانند: شکر، شیرینی، مربا استفاده کنید.

در اوایل ابتلای شما به دیابت، به طور خاص شما احساس گرسنگی و ضعف میکنید و دچار کاهش وزن میشوید.

این بسیار اهمیت دارد که شما میزان وزن از دست رفته را جایگزین کنید. تا زمانیکه شما مراقب تغذیه خود هستید و آن را بر حسب میزان تزریق انسولین خود تنظیم نموده اید دیگر جای نگرانی برای صرف غذا ندارید.

ابتلا به دیابت بدین معنا نیست که شما میزان مصرفی غذای خود را کاهش دهید، بلکه رژیم غدایی شما کمی متفاوت خواهد بود.در مواقعی که شما انرژی زیادی مصرف میکنید مانند زمانیکه در حال بازی کردن فوتبال هستید و یا در حال شنا کردن هستید، شما برای نگه داشتن میزان قند خونتان در سطح نرمال، نیازمند مصرف غذای بیشتری هستید.

اگر شما انرژی بیشتری نسبت به انرژی دریافتی صرف کنید،شما دچار افت قند خون خواهید شد. بنابراین بهتر است بعد از ورزش و فعالیت های بدنی کربوهیدرات بیشتری در وعده غذایی یا میان وعده ای شما گنجانده شود.

دیابت و تغذیه